Thursday, March 24, 2011

Fana sebuah meditasi

Tuahkah atau Jebat...
hmm...barangkali Laksamana Sunan..?
( maaf! sdr RAM...hehe )


Keliru bercambah di benak fikir
cuba mengingati malah mentafsir
mungkinkah aku yang tercicir
tepukah memori ke aras fakir..?


Puing-puing yang melekat di jiwa
semakin kejam menjerut alpa
menghantar keluh bertali arus
penuh sangsi dan tanda tanya...


















Atlas namanya cuba kuteliti
helai demi helai...ahh!Jahilnya...
apakah maksud peta, lokasi
keliru tak terlerai...
sebegini lamakah aku bermimpi..?


Berkurun terasa dibuai sepi
memaksa aku merenung hakiki
fakta bangsa, sejarah diri
bersarang kesal di lubuk hati...







Laksamana Tuah itukah hamba
riwayat perkasa luhur setia
semangat Melayu berkobar di dada
kudamba kenangan memulih minda


Mungkinkah aku Jebat derhaka?
Atau sekadar hulubalang diraja
kejam sungguh meditasiku rupanya
ghaib sahsiah diriku siapa...



teguh semangat Melayu...
usah cuma tinggal _ _ layu!




Susukku menjadi bahan ketawa
aku berpatik, bertuan hamba
digelaknya pula; I, you itu apa?
Dastar tengkolok dibeleknya leka...


Kususuri tebing sungai di rimba
mencari petanda Taming Sari terbenan
jernih tiada, keruh pula tampaknya
angkara siapa, hampirku berdendam...








Bukankah di puncak gunung sepi
kutemui cintaku Gusti Puteri
tiap himbauan gagal kujejaki
mengiyakan Ledang sebuah mimpi..!





tika celik mata terbuka
terkadang masih  kita terleka
semoga Melayu tiada alpa
di manakah akar umbinya...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...